Przejdź do głównej zawartości

Notatki Literackiej Wariatki #06

Szósta notatka pojawia się z opóźnieniem, nie będę się drugi raz tłumaczyć, ale przepraszam
W dzisiejszym poście:
 - wracamy do kreacji bohaterów;
 - napiszemy streszczenie z perspektywy każdego bohatera (główni i ew. drugoplanowi);
 - na koniec niespodzianka.


Notatki Literackiej Wariatki
~czyli rady dla początkujących i nie tylko






Nie wyprzedzajmy jednak faktów.
Ostatnio, bawiąc się bohaterami, niewiele zrobiliśmy. Napisaliśmy zaledwie szczątkowe informacje, które miały dać nam jedynie wyobrażenie o postaciach. Dziś poszerzamy widmo naszych faktów o dodatkowe. Przedstawiam Wam kwestionariusz, który powinniście wypełnić danymi postaci:
 - Name (imię);
 - Ambition (cele, plany, ambicje);
 - Storygoal (czyli to, co stanie się z postacią w momencie kulminacyjnym, cel naszej powieści według postaci);
 - Conflict (problem towarzyszący postaci);
 - Epiphany (dosłownie Święto Trzech Króli, ale ma to z nim niewiele wspólnego, OBJAWIENIE kochani, rozwiązanie konfliktu, przemiana bohatera);
 - Sentence Summary (tu łatwo - zdanie podsumowujące postać, czyli np. ładne ubranie w zdanie jej celu albo  charakter);
 - Paragraph Summary (trochę jak w lekcjach początkowych - rozwijamy jedno zdanie w akapit).

Są to nadal wiadomości podstawowe, które ułatwią posuwanie akcji. Te, które  pomogą charkteryzować postać to:
Name  (imię)
Date of birth (data urodzin - zazwyczaj czysto orientacyjna, aby autor nie pogubił się w pisaniu):
Age (wiek - niekiedy zbędny przy właściwym pisaniu powieści)
Height (wzrost - potrzebny przy książkowych opisach, aby stwierdzić, czy wysoki i niski, żeby nie pogubić się w tych opisach)
Weight (waga - podobnie jak wyżej)
Ethnic heritage (jeśli bohater jest Indianinem, to na pewno ta informacja jest potrzebna)
Color of hair (kolor włosów do opisów)
Color of eyes (kolor oczu - ja wyżej)
Physical description (opis fizyczny - czyli np. dobrze zbudowany, długie nogi, krzywy nos, itp. [wszystko, co nam wpadnie do głowy, aby lepiej wyobrazić sobie bohatera])
Style of dressing  (styl ubioru, bo często jest ważny w odbieraniu postaci, krótka lateksowa spódniczka i mocny makijaż zawsze będą się kojarzyć z czym nieodpowiednim)
Sense of humor  ( lub też jego brak, co go bawi, co go śmieszy lub to, co powinno, a go nie bawi)
Personality type (typ osobowośći - można opisać lub zdecydować się na szybkie określenie za pomocą ogólnego podziału np. typ estetyczny, typów jest bodajże siedem)
Religion (religia, wyznanie - czasem ma wpływ na postać, a nawet jeśli ma niewielki, to dobrze wiedzieć, że dana postać nie jest chrześcijaninem, więc np. Bożego Narodzenia nie obchodzi)
Political party (poglądy polityczne, w książkach obyczajowych mogą mieć znaczenie, sprawią, że postać będzie bardziej realna, ta informacja przydatna jest również w fantastyce)
Hobbies (tego tłumaczyć nie trzeba)
Favorite music:
Favorite books:
Favorite movies:
Favorite colors: ( ulubionych rzeczy również, bo  wiadomo co wpisać)
Contents of purse or wallet (nie chodzi o wymienianie banknotów, jakie posiada, czy ilość zdjęć, ale nie oszukujmy się, zamożność ma znaczenie, aby było logicznie, musimy uzasadnić zasobnośc portfela, czyli stopień bogactwa postaci i wyjaśnić skąd ma pieniądze lub skąd ich nie ma)
Description of home (aby wszystko było logiczne -jakiś krótki opis domu)
Educational background ( wyedukowanie postaci, żeby nie wychodził galimatias, czyli: postać skończyła technikum samochodowe, ale pracuje jako chirurg)
Work experience (podobnie jak wyżej)
Family (nie wymieniamy dalekich krewnych, którzy nie mają żadnego wpływu na los bohatera)
Best friend /
Male friends:/
Female friends:/
Enemies:/ reszty tłumaczyć nie trzeba, wszystkie są tym co kształtują postać, są raczej prosto sformułowane, więc obejdzie się bez wyjaśniania)
Best childhood memory:
Worst childhood memory:
One-line characterization:
Strongest character trait:
Weakest character trait:
Character's paradox:
Greatest hope:
Deepest fear:
Philosophy of life:
How character sees self:
How others see character:
Values:
Ambition:
Storygoal:
Conflict:
Epiphany:
How character will change:
One sentence summary:
One paragraph summary:


Jak widać niektóre powtarzają się z poprzedniego kwestionariusza, dlatego od razu można robić ten drugi. Choć powtarzanie to podobno dobra metoda...
Kwestionariusza nie piszcie na razie nigdzie, doczekajcie do końca tej lekcji ;)
Uzupełnicie go potem dla ważniejszych postaci, decydując, które inf. są ważne, a które nie


Druga część lekcji.
Akapiciki musimy przerobić tak, by były one napisane z perspektywy różnych bohaterów. Oni wcale nie muszą być narratorami, ważne, by w nich przedstawiać punkt widzenia tych postaci - każdej z osobna. Będziecie mieli wtedy spojrzenie z różnych stron, a późniejsza narracja będzie bardziej dynamiczna. Wyjaśniać chyba więcej nie trzeba.

Na koniec nispodzianka:
http://www.advancedfictionwriting.com/info/snowflake_pro/download/b4GdX7vc3p/111/get_win7vista.php
Nie bójta się, to żadne wirusy i inne trojany. Jest to program do tworzenia powieści taką krokową metodą. Przy takiej pomocy, każda Marychna, Kachna  jest w stanie własną książkę napisać, wystarczy, że umie obsługiwać komputer, na tyle by program zainstalować. Jest on w języku angielskim, ale zapewniam, że słownictwo proste, że w przedszkolu dzieciaki dadzą radę.


Tak więc jest to już raczej ostatnia notatka. Następne mogą już najwyżej dotyczyć poprawności i najczęściej spotykanych na blogach błędów, więc bójcie się! Literacka Wariatka nadchodzi siać pogrom.

Jeśli macie problem z obsługą programu to śmiało piszcie na czacie lub w komentarzach. Jeśli to bardziej skomplikowane to podsyłajcie skriny. Jestem też oczywiście dostępna pod mailem, gdzie chętnie udzielam wskazówek.


Pozdrawiam,
spóźniona Nikumu!