Notatki Literackiej Wariatki #06

Szósta notatka pojawia się z opóźnieniem, nie będę się drugi raz tłumaczyć, ale przepraszam
W dzisiejszym poście:
 - wracamy do kreacji bohaterów;
 - napiszemy streszczenie z perspektywy każdego bohatera (główni i ew. drugoplanowi);
 - na koniec niespodzianka.


Notatki Literackiej Wariatki
~czyli rady dla początkujących i nie tylko






Nie wyprzedzajmy jednak faktów.
Ostatnio, bawiąc się bohaterami, niewiele zrobiliśmy. Napisaliśmy zaledwie szczątkowe informacje, które miały dać nam jedynie wyobrażenie o postaciach. Dziś poszerzamy widmo naszych faktów o dodatkowe. Przedstawiam Wam kwestionariusz, który powinniście wypełnić danymi postaci:
 - Name (imię);
 - Ambition (cele, plany, ambicje);
 - Storygoal (czyli to, co stanie się z postacią w momencie kulminacyjnym, cel naszej powieści według postaci);
 - Conflict (problem towarzyszący postaci);
 - Epiphany (dosłownie Święto Trzech Króli, ale ma to z nim niewiele wspólnego, OBJAWIENIE kochani, rozwiązanie konfliktu, przemiana bohatera);
 - Sentence Summary (tu łatwo - zdanie podsumowujące postać, czyli np. ładne ubranie w zdanie jej celu albo  charakter);
 - Paragraph Summary (trochę jak w lekcjach początkowych - rozwijamy jedno zdanie w akapit).

Są to nadal wiadomości podstawowe, które ułatwią posuwanie akcji. Te, które  pomogą charkteryzować postać to:
Name  (imię)
Date of birth (data urodzin - zazwyczaj czysto orientacyjna, aby autor nie pogubił się w pisaniu):
Age (wiek - niekiedy zbędny przy właściwym pisaniu powieści)
Height (wzrost - potrzebny przy książkowych opisach, aby stwierdzić, czy wysoki i niski, żeby nie pogubić się w tych opisach)
Weight (waga - podobnie jak wyżej)
Ethnic heritage (jeśli bohater jest Indianinem, to na pewno ta informacja jest potrzebna)
Color of hair (kolor włosów do opisów)
Color of eyes (kolor oczu - ja wyżej)
Physical description (opis fizyczny - czyli np. dobrze zbudowany, długie nogi, krzywy nos, itp. [wszystko, co nam wpadnie do głowy, aby lepiej wyobrazić sobie bohatera])
Style of dressing  (styl ubioru, bo często jest ważny w odbieraniu postaci, krótka lateksowa spódniczka i mocny makijaż zawsze będą się kojarzyć z czym nieodpowiednim)
Sense of humor  ( lub też jego brak, co go bawi, co go śmieszy lub to, co powinno, a go nie bawi)
Personality type (typ osobowośći - można opisać lub zdecydować się na szybkie określenie za pomocą ogólnego podziału np. typ estetyczny, typów jest bodajże siedem)
Religion (religia, wyznanie - czasem ma wpływ na postać, a nawet jeśli ma niewielki, to dobrze wiedzieć, że dana postać nie jest chrześcijaninem, więc np. Bożego Narodzenia nie obchodzi)
Political party (poglądy polityczne, w książkach obyczajowych mogą mieć znaczenie, sprawią, że postać będzie bardziej realna, ta informacja przydatna jest również w fantastyce)
Hobbies (tego tłumaczyć nie trzeba)
Favorite music:
Favorite books:
Favorite movies:
Favorite colors: ( ulubionych rzeczy również, bo  wiadomo co wpisać)
Contents of purse or wallet (nie chodzi o wymienianie banknotów, jakie posiada, czy ilość zdjęć, ale nie oszukujmy się, zamożność ma znaczenie, aby było logicznie, musimy uzasadnić zasobnośc portfela, czyli stopień bogactwa postaci i wyjaśnić skąd ma pieniądze lub skąd ich nie ma)
Description of home (aby wszystko było logiczne -jakiś krótki opis domu)
Educational background ( wyedukowanie postaci, żeby nie wychodził galimatias, czyli: postać skończyła technikum samochodowe, ale pracuje jako chirurg)
Work experience (podobnie jak wyżej)
Family (nie wymieniamy dalekich krewnych, którzy nie mają żadnego wpływu na los bohatera)
Best friend /
Male friends:/
Female friends:/
Enemies:/ reszty tłumaczyć nie trzeba, wszystkie są tym co kształtują postać, są raczej prosto sformułowane, więc obejdzie się bez wyjaśniania)
Best childhood memory:
Worst childhood memory:
One-line characterization:
Strongest character trait:
Weakest character trait:
Character's paradox:
Greatest hope:
Deepest fear:
Philosophy of life:
How character sees self:
How others see character:
Values:
Ambition:
Storygoal:
Conflict:
Epiphany:
How character will change:
One sentence summary:
One paragraph summary:


Jak widać niektóre powtarzają się z poprzedniego kwestionariusza, dlatego od razu można robić ten drugi. Choć powtarzanie to podobno dobra metoda...
Kwestionariusza nie piszcie na razie nigdzie, doczekajcie do końca tej lekcji ;)
Uzupełnicie go potem dla ważniejszych postaci, decydując, które inf. są ważne, a które nie


Druga część lekcji.
Akapiciki musimy przerobić tak, by były one napisane z perspektywy różnych bohaterów. Oni wcale nie muszą być narratorami, ważne, by w nich przedstawiać punkt widzenia tych postaci - każdej z osobna. Będziecie mieli wtedy spojrzenie z różnych stron, a późniejsza narracja będzie bardziej dynamiczna. Wyjaśniać chyba więcej nie trzeba.

Na koniec nispodzianka:
http://www.advancedfictionwriting.com/info/snowflake_pro/download/b4GdX7vc3p/111/get_win7vista.php
Nie bójta się, to żadne wirusy i inne trojany. Jest to program do tworzenia powieści taką krokową metodą. Przy takiej pomocy, każda Marychna, Kachna  jest w stanie własną książkę napisać, wystarczy, że umie obsługiwać komputer, na tyle by program zainstalować. Jest on w języku angielskim, ale zapewniam, że słownictwo proste, że w przedszkolu dzieciaki dadzą radę.


Tak więc jest to już raczej ostatnia notatka. Następne mogą już najwyżej dotyczyć poprawności i najczęściej spotykanych na blogach błędów, więc bójcie się! Literacka Wariatka nadchodzi siać pogrom.

Jeśli macie problem z obsługą programu to śmiało piszcie na czacie lub w komentarzach. Jeśli to bardziej skomplikowane to podsyłajcie skriny. Jestem też oczywiście dostępna pod mailem, gdzie chętnie udzielam wskazówek.


Pozdrawiam,
spóźniona Nikumu!

2 komentarze:

  1. Mam być absolutnie szczera? To te rady, które są dawane na łamach "notatki literackiej wariatki", w moim odczuciu nie są w ogóle przydatne. Bez urazy, ale dla mnie słabym pomysłem jest wykładanie w stylu "jak wymyślić historię do opowiadania", bo jednak - bądźmy szczerzy - każdy z nas jest inny i mamy różne, często skrajnie różne podejścia do tematu i wskazówki, które są tutaj dawane mogą, zamiast pomóc, tylko jeszcze bardziej pokomplikować młodym autorom życie.
    W miejsce tego proponuję zająć się bardziej technicznymi sprawami. Widziałam, że jest opis jak pisać poprawnie dialogi, ale przydałby się jeszcze wykład o poprawnym stosowaniu interpunkcji czy o neologizmach/archaizmach i ich użyciu, albo o tym, jak uniknąć tzw. potoku składniowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam być absolutnie szczera? Nie odbieram tego jako przytyk czy coś nieuprzejmego z Twojej strony. Fantastycznie, że wyraziłaś swoją opinię. Niestety nie masz racji, bo większość historii na blogach nie ma fabuły, a opowiadanie opiera się na takiej historii żurawia i czapli - co nie umieją dojść do zgody. Zwykle nagle okazuje się, że na jednego z bohaterów spłynęło olśnienie miłości itp. Opowiadanie ciągnie się w nieskończoność bez większego sensu, a nowe rozdziały pojawiają się, gdy nagle autorka dojdzie do wniosku, że od tygodnia nic nie dodała - więc trza będzie napisać kolejną słit nocię, która nie ma sensu. Całe notatki to zebranie rad, których nie jestem autorką. One nie mają sprawić, że ktoś napisze bestseller czy dostanie literacką nagrodę nobla. To ma poprawić warsztat pisarski, a tego naprawdę potrzebuje 100% autorów blogów w spisie. Serio!

      Strona techniczna? Myślę, że kolejne poradniki na temat poprawności są potrzebne jak rybie 25 komplet zapasowych łusek. Naprawdę, na wymienienie wszystkich blogów i stron z poradami "technicznymi" zabraknie mi palców u rąk i nóg, a uwierz, że nie jestem kaleką.

      Usuń